Am avut de ceva vreme intentia de a scrie pe blog, dar... de fiecare data, cautand si invocand motive cum ar fi "lipsa timp" sau "alte prioritati", dupa doua randuri am sters...  

Nevoia romanilor (si nu numai...) de a calatori si de a descoperi locuri noi, oameni noi, secrete culinare, culori, sentimente si multe altele, a crescut in ultimii ani aproape necontrolat. Fenomenul a luat amploarea la care analistii din turism visau inca de la sfarsit de secol XX. Premeditat sau nu, fenomenul a explodat si datorita influentei unor factori care au usurat migrarea dintr-o tara in alta sau dintr-un oras in altul. Intrarea Romaniei in UE si eliminarea necesitatii vizelor catre multe destinatii a fost primul pas catre "travel";  platformele de pe net au luat locul birourilor de turism locale si au promovat destinatii fantastice, trezind si dorinta romanilor de a vizita Madagascar; aparitia mai multor aeroporturi internationale a determinat cresterea numarului de turisti catre anumite destinatii, dar si spre anumite locatii; tichetele de vacanta au avut si ele rolul lor in plan intern; si multe altele... Partea pozitiva se vede cu ochiul liber... Lanturi hoteliere importante au investit in Romania. Companii aeriene au venit in Romania nu doar cu linii de zbor, ci si cu birouri si puncte de lucru. Mari jucatori in piata de turism internationala au intrat pe piata din Romania. Dar si jucatori interni au infiintat birouri in afara tarii (adica ce? noi nu am avea voie?). 

In tot tumultul acesta, romanii au descoperit noi vicii... all inclusive la bulgari, charter in Antalya, acasa la Mos Craciun in Laponia, ciresii din Japan, Patagonia... mi-ar trebui mai mult decat un blog sa se scriem pe toate. Au ramas in prim plan si chiar s-au dezvolat exponential circuitele, cu sau fara autocar: pelerinaje interne si externe, cetati medievale, capitale europene, Grecia Antica din Turcia de astazi, croaziera pe Nil etc. Si punctul pe i, cu sau fara Ghid de Turism... 

Si a aparut reclama(tia)! 

Daca a fost Ghid - a fumat,  a baut bere la popas, a stat cu geamul deschis, nu a vorbit la microfon, s-a certat cu Țața Floarea, a facut șmen cu soferul si ne-a dus pe alt traseu, am sarit obiective... 

Daca nu a fost Ghid - soro, astia nici macar ghid nu au avut! 

Si totusi, un Ghid de Turism iti poate transforma o saptamana de cosmar intr-o saptamana de vis. Conditia necesara, este ca acesta (sau aceasta...) sa fie prezent in autocar, microbuz, avion... In primul rand Ghidul este liantul dintre organizator (teorectic ar trebui sa fie Agentie de Turism licentiata ca si tur-operator, practic e organizator...) si turisti (daca merg prin agentie, altfel sunt participanti la evenimente) ; este persoana care vine primul la locul de intanire si pleaca ultimul dupa sosirea grupului la destinatie; este persoana care are obligatia de a se asigura de buna derulare a programului turistic - pe parcurul deplasarii intre obiective, la vizitele de la obiective, pe parcursul derularii activitatilor optionale, la unitatile de cazare sau masa, si nu numai. Ghidul are drepturi si obligatii. Ghidul iti poate face vacanta un cosmar! Dar la fel de bine, iti poate incarca bateriile cu informatii, legende, glume si buna dispozitie. Ghidul are dreptul sa dea jos din autocar un turist recalcitrant (dar nu oricum) pentru a asigura conditii optime pentru ceilalti platitori. Si Ghidul are dreptul sa lase in urma un turist care intarzie in mode repetat la obiective (cu conditia sa ii puna la dispozitie un numar de telefon de la o companie de taxi si sa il informeze despre urmatorul obiectiv si de locul de cazare...). Ghidul are obligatia sa faca toate eforturile pentru a asigura un cadru amical pe parcursul derularii circuitului turistic. Ghidul de  Turism trebuie sa fie acolo pentru a te ajuta sa rezolvi o problema delicata, pentru a te ajuta cu o informatie, pentru a se asigura de buna derulare a programului turistic, pentru a rezolva probeleme de la cazare (daca apar), pentru a tine grupul unit. Ghidul de Turism trebuie sa fie cel mai bun prieten al tau pentru cateva ore sau pentru cateva zile. Dar pentru toate astea, in primul rand, TREBUIE SA FIE! 

Si tu, ca turist, ai dreptul sa reclami Ghidul pentru comportament neprofesionist. Dar pentru asta, Ghidul de Turism trebuie sa fie atestat, pentru a putea fi tras la raspundere. Un Ghid care nu este priceput, poate fi eliminat din fenomenul turistic de catre turisti. Sau de catre Agentia de Turism organizatoare care primeste reclamatia. Un Ghid ”stangaci” poate fi ajutat sa devina mai bun tot de catre turisti, primind la sfarsitul circuitului recenzii, sfaturi, pareri si opinii. Sincere si constructive. 

Sfaturi de final? Documenteaza-te citind un Ghid Turistic si calatoreste insotit de Ghidul de Turism :) 

Si ca vorba de duh... Ghidul de Turism are voie sa primeasca un tips. Cred ca este modalitatea cea mai pur omeneasca prin care tu, ca turist, ii arati ca a fost Ghidul tau de Turism. 

P.S. In Romania exista 14 Asociatii de Ghizi de Turism. Dintre acestea, 9 au pus bazele infiintarii Federatiei Nationale a Ghizilor de Turism din Romania, federatie care lupta pentru drepturile Ghizilor de Turism. In Romania exista aproximativ 6250 Ghizi de Turism atestati de catre (mai mult sau mai putin) Ministerul Turismului